Ga naar de inhoud
Home » Blog » Wat als je het altijd ‘fout’ doet? – Over negatieve gedachtes rondom je eetgedrag (en meer)

Wat als je het altijd ‘fout’ doet? – Over negatieve gedachtes rondom je eetgedrag (en meer)

eetregels

Ervaar je veel stress rondom eten? Ben je er in je hoofd veel mee bezig? Of je het bijvoorbeeld goed hebt gedaan of niet? Dan herken je je misschien wel in gedachtes als:

  • Ik heb vanmiddag taart gegeten, nu is mijn dag toch al verpest.
  • Ik zal altijd verslaafd blijven aan snoep.
  • Dit was echt een slechte week.
  • Zij zal het vast stom vinden als ik nee zeg tegen haar zelfgebakken appeltaart.
  • Ik ga dit nooit kunnen, na 2 dagen val ik vast terug.

Ze bezorgen ons een rotgevoel én hebben ook invloed op wat we vervolgens doen, zoals bijvoorbeeld:

  • Het is nu toch al verpest -> De rest ook maar opeten (en nog meer balen).
  • Zij zal het vast stom vinden als ik nee zeg -> Toch maar ja zeggen en daarmee voorbij gaan aan je eigen behoeftes/grenzen.
  • Ik ga dit nooit leren, na twee dagen geef ik het toch al op -> Bij voorbaat al ergens niet aan beginnen (en/of je onzeker voelen of gefaald).

Vaak zijn we ons hier niet van bewust. Dat een GEDACHTE leidt tot bepaald gedrag. Hier wel bewust van zijn, ‘Hé dat ik dit denk zorgt ervoor dat ik dit ga doen én wil ik dat eigenlijk wel’? is een mooie en belangrijke eerste stap.

Daarnaast is het waardevol om te weten dat we onze gedachtes vaak voor waar aannemen, maar dat ze lang niet altijd waar zijn. Dat ze dus niet hoeven te klopppen. En dan komen we op wat we noemen: denkfouten.


Deze herkennen kan je helpen er niet langer in mee te gaan, je gevoel er minder door te laten beïnvloeden, er anders naar te kijken én andere keuzes te maken, te kiezen voor ander gedrag. Zo pak je echt de regie op je eet- en snoepgedrag.

In deze blog vertel ik je er graag meer over en nemen we een aantal van die denkfouten onder de loep. Dit kan je niet alleen op eetgebied helpen maar ook als het gaat om andere negatieve of vervelende gedachtes. Dingen waar je mee zit, vaak tegenaan loopt, over piekert.

Uit eigen ervaring weet ik dat anders naar je gedachtes kijken zo’n verschil kan maken.

Het kan ervoor zorgen dat je meer rust in je hoofd krijgt, minder piekert, er minder lang ‘in blijft hangen’. Dat je lekkerder in je vel komt te zitten, beter voor jezelf gaat zorgen. Je je krachtiger gaat voelen, meer zelfvertrouwen opbouwt. Dat je zelfs gelukkiger kunt worden en meer kunt genieten van het leven.

En het draagt ook zeker bij aan het ontwikkelen van een gezonde relatie met eten en jezelf.

Dus laat ik aan de hand van bovenstaande gedachtes eens wat tekst en uitleg geven.

Negatieve gedachtes over je eetgedrag

Gedachte 1: ‘Ik heb vandaag taart gegeten, nu is m’n dag toch al verpest’

De gedachte ‘Ik heb vandaag taart gegeten, nu is m’n dag toch al verpest’ bevat de denkfout die we zwart-wit denken noemen. Dit houdt in dat je denkt in ‘alles of niets’ (wat we geleerd hebben door een dieet te volgen, aan de lijn te doen) of in termen als ‘altijd’ of ‘nooit’.

Alleen als je de hele dag ‘goed’ of ‘gezond’ gegeten hebt, heb je het bij wijze van spreken goed gedaan en was het een ‘geslaagde dag’.

Maar is je dag écht helemaal verpest door het eten van een stuk taart? Of heb je SLECHTS taart gegeten?

Vraag het jezelf eens af. Want je kunt taart eten, daar lekker van genieten (waar het ook voor bedoeld is en wat je niet kunt doen als die gedachte steeds aanwezig is en waardoor je de plank dus eigenlijk ook helemaal mis slaat) en vervolgens weer over gaan tot de orde van de dag en dat gaan eten wat je al van plan was of wat je anders, zonder dat stuk taart, ook had gedaan.

Er is echt geen man overboord. Wel als je dat stemmetje gelooft en er naar handelt.

Dus:

1. Probeer eens te gaan herkennen wanneer je aan zwart-wit denken doet.
2. Wees je hiervan bewust en zeg tegen jezelf ‘Nu maak ik een denkfout. Ik heb slechts taart gegeten (of snoep of …). Mijn dag is niet verpest. En ik mag daar gewoon van genieten.
3. Zet op die manier een punt achter die gedachte en ga over tot de orde van de dag.

Zo hebben negatieve gedachtes steeds minder invloed op je eetgedrag. Én, ook heel belangrijk, minder vat op jezelf.

En daarbij: ook al hoor je dat stemmetje, je kunt besluiten hem lekker te laten tetteren en er vervolgens niet in mee te gaan.

Oefen er vooral mee. Je zal dat stemmetje steeds vaker en sneller de mond kunnen snoeren.

Denkfouten

Gedachte 2: ‘Zij zal het vast stom vinden als ik nee zeg tegen haar zelfgebakken appeltaart’

Iets afslaan, nee verkopen, vinden we vaak heel lastig. Vooral als het om in dit geval eten gaat wat iemand speciaal voor jou gemaakt of in huis gehaald heeft.

Onze gedachtes helpen daarin ook niet mee: ‘Hij/zij zal het vast stom vinden als ik nee zeg, mij niet aardig vinden’ etc.

Wij denken dan over een bepaalde gave te beschikken die gedachtes kunnen lezen heet. En dat brengt ons bij de tweede denkfout.

Doordat wij denken te denken wat een ander denkt (volg je hem nog), puur op basis daarvan, besluiten we het dan toch maar op te eten. Terwijl je er misschien niet eens zin hebt. Of geen trek omdat je nog verzadigd bent.

Maar je weet helemaal niet of de ander zo denkt. Het is slechts jouw aanname, jouw gedachte. Best gek eigenlijk dat we ons daar dan zo door laten leiden. Dat we daardoor over onze eigen grenzen gaan.

Door vast te stellen dat je een denkfout maakt, ‘ik ben weer gedachtes aan het lezen’ kun je vervolgens bepalen of je erin mee gaat of niet. En wat je dus doet. Dan pak jij de regie! Zeg je toch ja, of bedank je de ander netjes? Je hebt een keuze en mag die ook maken.

Hoe je dit laatste zegt, daar kun je van te voren ook over nadenken. Zodat je antwoord geeft op de manier die bij je past en goed voelt.

De denkfout ‘gedachtes lezen’ kun je ook gaan herkennen in allerlei andere situaties. Toch maar ja tegen iets zeggen terwijl je er eigenlijk geen zin of tijd voor hebt, maar ja de ander zal vast ….

Op deze manier kan je het ook inzetten en kan het je ontzettend helpen meer te luisteren en handelen naar je eigen behoeftes. Om je eigen grenzen te bewaken. Dat is pas echt zelfzorg!

Psychologie van eetgedrag

Gedachte 3: ‘Ik ga dit nooit kunnen’

Herken jij deze gedachte? Als je je bijvoorbeeld voorgenomen hebt minder te snoepen, ‘op tijd’ te stoppen met eten, minder vaak uit emotie te eten, nu echt wat te doen aan je (vr)eetbuien?

Of in andere situaties?

Misschien herken je er de denkfout ‘zwart-wit denken’ ook in en dat klopt, maar hier schuilt nog een andere in, namelijk: de toekomst voorspellen.

Blijkbaar weet jij nu al hoe het af gaat lopen. En dat je dat denkt is niet gek. Want je hebt deze ervaring misschien al eerder gehad. En daarbij wil je brein je beschermen. Tegen een eventuele teleurstelling. Dus maakt het dit soort gedachtes aan.

Zodat je bij voorbaat al de handdoek in de ring gooit bijvoorbeeld. Er niet aan begint. Het geen kans geeft.

Of je grijpt deze gedachte aan om van jezelf nu wel te mogen snoepen/snacken/eten. Want dat kan het gevolg zijn. Of dat je op dat moment minder goed voor jezelf zorgt.

Met nog meer vervelende gedachtes tot gevolg.

  1. Herkennen dat je de toekomst aan het voorspellen bent kan je helpen niet in deze gedachte mee te gaan. Want je weet het niet. Er wel in meegaan zorgt er in ieder geval voor dat je deze gedachte waarmaakt. ‘Zie je wel’.
  2. Zeg tegen jezelf ‘Ik heb DE GEDACHTE dat ik het nooit ga kunnen’. Het is slechts een gedachte, geen vaststaand feit. Laat de gedachte voor wat het is en ga verder.
  3. En bedenk ook of het gedrag wat je vervolgens zou vertonen, dat gedrag is wat je eigenlijk wil zien van jezelf.
  4. Probeer daarnaast ook eens wat minder streng te zijn voor jezelf. Je hoeft ook niet alles meteen te kunnen. Je bent een mens, geen robot. En je kunt juist leren van die momenten dat het even niet ging zoals je gehoopt had. DAT heb je nodig om verder te komen.
  5. En werkt de aanpak niet die je hanteert als het gaat om bijvoorbeeld minder (vr)eetbuien hebben, op tijd stoppen met eten, minder snaaien? Lees dan vooral eens deze blog: Niet kunnen stoppen met eten – 7 oorzaken en tips of download gratis ‘Waarom eet, snoep of snack ik?’
Tot slot

In deze blog heb ik drie denkfouten met je besproken. Ik hoop dat het je nieuwe inzichten heeft gegeven en een aantal handvaten. In het ‘Fijne relatie met eten en jezelf’ traject komen ze allemaal aan bod en leer je het toepassen in jouw situaties en leven. Op waar jij tegenaan loopt. We gaan ermee oefenen, bespreken hoe dit gaat en wat je vervolgens nog meer kunt doen.

Heb je hier vragen over, stuur me dan gerust een mailtje.

Terug naar het blogoverzicht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *