Ga naar de inhoud
Home » Blog » Een gezonde relatie met eten ontwikkelen, wat houdt het precies in?

Een gezonde relatie met eten ontwikkelen, wat houdt het precies in?

Een gezonde relatie met eten ontwikkelen, wat houdt het precies in? Misschien ervaar je al jaren problemen op eetgebied. Lukt het je niet op die manier te eten (of snoepen/snacken) zoals jij dat graag ziet, of op tijd te stoppen met eten en het bij die portie te houden die je prettig vindt. Heb je last van (oncontroleerbare) eetbuien, of merk je dat je vooral gaat eten als er iets in je leven speelt, je niet lekker in je vel zit, moe bent, verdrietig, gestrest of gefrustreerd.

Misschien ben je de balans in je eetpatroon kwijt, gaat het bijvoorbeeld doordeweeks wel goed maar in het weekend niet. Zorg je niet zo goed voor jezelf als je zou willen, eet je overdag te weinig en ’s avonds ‘te veel’.

Misschien worstel je met je gewicht, met je spiegel- of zelfbeeld, vind je jezelf niet (of nooit) goed genoeg.

Of heb je de angst om aan te komen en kan je niet zonder schuldgevoel genieten van iets lekkers.

Zomaar een paar voorbeelden waarbij het erg zinvol en helpend is om met je relatie met eten aan de slag te gaan (i.p.v. weer een nieuw dieet te volgen of te gaan lijnen). Om die onder de loep te nemen. Want waar gaat het dan mis en welke rol speelt eten nu precies in jouw leven?

Wat je dit op kan leveren heb ik al in een eerdere blog beschreven, net als de 10 kenmerken van een gezonde relatie met eten en waarom inzetten op afvallen niet werkt. In dit artikel wil ik je graag laten zien wat het ontwikkelen van een gezonde relatie met eten precies inhoudt.

gezonde relatie met eten ontwikkelen

1. Wat is jouw ideale eetpatroon?

Op de eerste plaats is het belangrijk helder te krijgen hoe JIJzelf nu eigenlijk wilt eten. Heb je al diverse diëten gevolgd en lijnpogingen gedaan, dan kan het zijn dat je vooral op die manier, volgens die regels, volgens ‘wat hoort, bent gaan eten.

Maar past dit eigenlijk wel bij jou? Bij jouw voorkeuren. Eten op de manier die jij belangrijk vindt is niet langer een kwestie van volhouden, doorbikkelen. Het komt jouw relatie met eten en weer plezier krijgen in eten zeker ten goede.

2. Je eetregels in kaart brengen en stap voor stap loslaten

En wat staat in de weg om op die manier te gaan eten? Heb jij last van eetregels die je het gevoel geven dat je het verkeerd doet als je een ‘verboden’ product gegeten hebt? Of teveel? Of op het verkeerde tijdstip of op een doordeweekse dag in plaats van in het weekend?

We brengen ze in kaart omdat ze bijdragen aan een verre van fijne en ontspannen relatie met eten en omdat ze je juist niet verder helpen. Eetregels zorgen ervoor dat je de balans kwijtraakt, ze werken een gevoel van falen in de hand en zelfs eetbuien. Door die eetregels kun jij je ideale eetpatroon niet in de praktijk brengen en doe je het ook nooit goed genoeg.

3. Eten volgens de 3 V’s

En eet jij volgens de 3 V’s: eet je voldoende, over het algemeen volwaardig, eet jij met aandacht en vind je het ook echt lekker? (We hebben het hier over de v van verzadiging) Erg belangrijk en je maakt het jezelf hier ook een stuk gemakkelijker mee. Want als je constant honger hebt is een koek zo gepakt, mis je bepaalde voedingsstoffen dan gaat je lijf ook ‘zeuren’ om eten en eet je vlug, gedachteloos, dan heb je zo weer zin in eten want je hebt ‘even’ gemist dat je zojuist gegeten hebt.

gezonde relatie met eten ontwikkelen

4.  Momenten in kaart brengen waarop je meer of anders eet/snoept/snackt dan je zou willen. En waarop je niet eet volgens jouw ideale eetpatroon.

Wat speelt er mee in die keuzes? Waarom sta je toch steeds weer voor die kast? Wat zijn de oorzaken van je (vr)eetbuien. Erg belangrijk om duidelijk te krijgen. Om zo te kunnen werken aan een echte, blijvende oplossing. Om zo de regie op jouw eet- en snoepgedrag te (her)pakken.

We zijn geneigd het erg in het eten zelf te zoeken (dit mag ik wel en dat niet eten, het niet in huis halen, vervangers zoeken, afspraken maken met jezelf) maar heel vaak gaat er op een ander vlak iets mis, waar vanuit we gaan eten. Dus wat speelt er? En heb je eten nodig of eigenlijk iets anders? Dit komt niet alleen je relatie met eten ten goede, je gaat hiermee ook nog eens beter voor jezelf zorgen.

5. Wanneer heb je echte honger?

Heb jij dit door? Weet je dit van jezelf? Door diëten zijn we ons lichaam gaan wantrouwen (ik kan nu toch geen honger hebben, ik heb me aan m’n eetschema gehouden), zijn we hongersignalen gaan negeren, want honger = eten = calorieën binnenkrijgen en dat kan ervoor zorgen dat je niet afvalt of aankomt.

Maar te weinig eten is nooit een goed idee. Door weer te gaan luisteren naar je hongersignalen kom je weer in contact met je lijf en weet jij wanneer het tijd wordt om te gaan eten en leer je je lijf weer vertrouwen.

Je leert ook onderscheid maken in echte honger en andere hongerGEVOELENS. Zo word je bewuster van je eetgedrag en kun je aan de hand daarvan beslissen wat je echt wilt.

6. En wanneer begin je vol te raken? Heb je genoeg gehad?

Voel je dit of vind je het lastig om te stoppen wanneer je merkt dat je verzadigd begint te raken? Meer gaan luisteren (en kunnen handelen) naar je verzadigingsgevoel voorkomt dat je consequent meer eet dan je nodig hebt want dat voelt niet fijn. En je pakt hiermee ook wederom de regie.

gezonde relatie met eten ontwikkelen

7. Aan de slag met die gebieden die invloed hebben op je eetgedrag

Eetgedrag is complex. Er zijn heel veel factoren van invloed op waarom we eten, snoepen of snacken. Verschillende puzzelstukjes moeten op z’n plaats gaan vallen om een gezonde relatie met eten te hebben.

Denk aan voldoende balans in je leven. En haal jij voldoening uit je dag? Anders kun je dit in eten gaan zoeken, net als je een scheve balans tussen alles wat moet en wat je zelf leuk vindt recht kunt proberen te trekken met eten. Je hoort jezelf dan zeggen ‘ik heb het nu wel verdiend’. Je ploft moe op de bank en gunt jezelf nu even die zak chips of pak koekjes. En dat mag ook maar dit is meestal niet wat we uiteindelijk willen en nog belangrijker: werkelijk nodig hebben.

Ook voldoende slapen en rust is van invloed, maar ook of jij voldoende en lekker genoeg eet. Je steeds maar aan die eetregels moeten houden kan er ook voor zorgen dat je uiteindelijk ‘los gaat’? En ook je brein speelt een rol. Als je weet hoe, kan je daar bedacht op zijn, rekening mee houden en al dan niet andere keuzes gaan maken.

8. Plus heel belangrijk: op een effectieve manier om leren gaan met je gedachtes en emoties

Want ook die zijn van ontzettend grote invloed op je eetgedrag én lekker in je vel zitten. Denk aan ‘ik heb het nu wel verdiend’, ‘m’n dag is nu toch al verpest’, ‘eentje kan wel’, ‘ik leer het ook nooit’, ‘ik heb nu echt suiker nodig’. Maar ook het hebben van allerlei negatieve gedachtes, steeds maar piekeren, kan ervoor zorgen dat je overstag gaat, dat je gaat eten.

Het ervaren van negatieve emoties, stress, je alleen voelen, frustratie, niet goed genoeg, je niet gezien of gewaardeerd voelen enzovoort ook. Het hier op een effectieve manier mee om leren gaan draagt niet alleen bij aan een gezonde relatie met eten maar ook die met jezelf! Zo kom je wel echt lekker in je vel te zitten (en niet door puur af te vallen).

Én niet alleen op eetgebied gaat dit je helpen maar ook op andere gebieden van je leven én de rest van je leven.

9. Leer jezelf nu al accepteren en jezelf wel goed genoeg vinden.

Want wie zegt dat je je wél goed genoeg voelt als je een bepaald gewicht hebt bereikt? Als je wel die ene kledingmaat hebt? Zit de relatie met jezelf niet oké dan kun je afvallen tot je een ons weegt maar dan ben je nooit happy en tevreden met jezelf. Dan blijft de angst om aan te komen ook in stand.

En het mooie is, om dit te bereiken hoef je ook niet af te vallen. Het heeft alles te maken met de overtuigingen en gedachtes die je nu over jezelf hebt (of die anderen je hebben proberen wijs te maken).

Het heeft alles te maken met het verhaal wat je tegen jezelf, over jezelf vertelt. En dat kán veranderen! Begin met dat nieuwe hoofdstuk. Herschrijf dat verhaal. Kies voor jezelf, ga het vanaf nu uit zelfliefde en zelfzorg helemaal anders doen. Want dat verdien je en dat gun ik je zo!

Jezelf accepteren wil overigens niet zeggen dat je alles aan jezelf geweldig moet vinden. Het wil zeggen dat je niet een negatief, maar ook niet een positief beeld van jezelf hebt maar een realitisch. Dat je er sowieso mag zijn, inclusief al je ‘gebreken’.

Je kunt je vast voorstellen wat dit voor jouw geluk en jouw leven kan betekenen. Wat een verschil dat kan gaan maken.

gezonde relatie met eten ontwikkelen

Pak het probleem bij de wortel aan, krijg inzicht in wat jouw eetgedrag en relatie met eten en jezelf beinvloedt. Weet wat je als individu nodig hebt, wat jouw behoeftes zijn en ga daar naar luisteren en handelen.

Want wat we dan zien is dat eten op de manier waar jij blij van wordt, hoe jij dat graag wil, dan ook helemaal niet zo moeilijk is. Want dat eetgedrag wat je nu niet bevalt is in feite een symptoom dat er iets anders aan de hand is en daar moet je achter zien te komen.

En wil je daar graag hulp bij dan sluit mijn ‘Fijne relatie met eten en jezelf’ traject daar perfect bij aan. En alles wat hierboven beschreven staat komt aan bod (afhankelijk van jouw situatie en wensen).

Wil je hier meer over weten klik hier of maak vrijblijvend kennis en ik leg het je graag persoonlijk uit. Dit kan ook online overigens.

Terug naar het blogoverzicht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *